Op weg naar gepersonaliseerd leren
‘The inspiration, innovation, cooperation, brand loyalty and profits that result from infinite-minde leadership serve companies not just in times of stability but also in times on instability’(Sinek)
Eindig of oneindig spel
Onderwijs kenmerkt zich als een eindig spel gekenmerkt door toetsen en diploma’s. Een andere benadering als oneindig spel maakt nieuwe inzichten mogelijk. Daarbij past tevens dat AI wordt geïntegreerd AI op een manier die kritisch denken, ethiek en menselijke vaardigheden bevordert. AI is in dit kader een middel om gepersonaliseerd leren te ondersteunen en gelijke kansen te creëren voor alle leerlingen.
James Carse heeft het onderscheid tussen twee spellen uitgewerkt:
- Eindige spellen:
- Hebben duidelijke regels, vaste doelen en een vastgesteld einde.
- Worden gespeeld om te winnen: iemand wint, anderen verliezen.
- Voorbeelden: een voetbalwedstrijd, een schaaktoernooi, een tentamen.
- Oneindige spellen:
- Hebben flexibele regels, open doelen en geen vooraf bepaald einde.
- Worden gespeeld om het spel in stand te houden en te blijven vernieuwen.
- Voorbeelden: vriendschap onderhouden, kunst maken, leren.
Aanpak
In een eindig spel worden onderwijsinstellingen beoordeeld op diploma-uitstroom en toetsresultaten, niet op hoe goed ze mensen voorbereiden op een veranderende wereld. In een oneindig spel is leren adaptief, dynamisch en intrinsiek gemotiveerd. Je wordt voorbereid op een onvoorspelbare toekomst.
Hoe doe je dat? Zorg voor AI-geletterdheid in het curriculum (leren omgaan met, maar ook kritisch kijken naar AI-tools). Creëer een flexibel leerontwerp dat ruimte biedt voor gepersonaliseerd leren. Zorg tevens voor experimentzones waar nieuwe technologieën kleinschalig getest en aangepast kunnen worden. Leraren, leerlingen en ouders moeten zich mede-eigenaar kunnen voelen van het veranderproces.
Levenslang leren
Technologie en samenleving blijven zich ontwikkelen. Alleen een adaptieve, leergierige cultuur kan duurzaam omgaan met verandering. Dat bereik je door aan te geven dat: fouten maken hoort bij leren, niet alleen prestaties, maar ook leren, experimenteren en reflecteren worden beloond. In de opleiding zijn reflectiemomenten ingebouwd: wat hebben we geleerd? Wat kunnen we verbeteren? De nadruk ligt op levenslang leren, ook voor docenten.
Literatuur
Carse, J. (2013). Finite and infinite games. Free Press
Fitzpatrick, D. (2025). Infinite Education: The Four-Step Strategy for Leading Change in the Age of Artificial Intelligence. TeacherGoals Publishing
Sinek, S. (2019). The infinite game. Penguin Business
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. (2022). Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! SWP